"Desteptii lumii"

Am mai observat o treaba... cam toata lumea se crede cel mai destept, fie ca o arata fie ca nu. Bine, puteti sa ma contraziceti in caz ca nu va simtiti, dar acesta e punctul meu de vedere.

Toata lumea are o parere asa de buna despre persoana proprie, incat nu exista termen de comparatie. Si sincer, mi se pare normal.
E normal sa te apreciezi... bine, nu la modul sa stai sa te venerezi in oglinda sau sa iti ridici monumente de preaslavire a capacitatilor nelimitate... dar sa fim sinceri: realitatea e un picut, dar numai un picut diferita pentru fiecare in parte.

Am constientizat cu ceva timp bun in urma, ca nu are nici un sens sa ridiculizezi o persoana pentru lipsa cunostintelor intr-un anume domeniu. Si asta doar pentru simplul motiv ca fiecare are propria sa scara ierarhica pe care isi ordoneaza prioritatile.

Faptul ca eu stiu mai mult decat altul despre gugustiuci, izomerii propanolului, transliteratie, modelul IS-LM sau ora la care a izbucnit cel de-al Doilea Razboi Mondial, nu ma face cu nimic mai destept. Inseamna pur si simplu ca m-au interesat aceste detalii si le-am retinut.

La fel de normal e ca eu sa nu stiu ce e un ax cardanic, cum e cu topica in limba rusa, care sunt reprezentantii dadaismului sau functionalitatea contului 473 daca nu m-au interesat, chiar daca la un moment sau altul le-am intalnit. Ba chiar daca le-am intalnit de mai multe ori.

Adevarul e ca toata lumea se simte stapan pe o portiune cat de restransa din universul acesta. Fie ca e vorba de o reteta in bucatarie, o materie la scoala, o aptitudine, un domeniu de cultura generala. Dar cam atat. Fiecare cu portiunea lui.

Da, suntem magnifici, fantastici si minunati, fiecare in parte, dar fiecare in partea lui fara un termen de comparatie.

"Desteptaciunea", pana la urma, nu inseamna cata informatie ai acumulat ci ce poti sa faci cu ea, cum poti sa o impartatesti si altora fara sa ii faci sa se simta inferiori.

3 comments:

Anonymous said...

Sper ca ai ales exemplele total aiurea. Daca nu, putem vorbi despre orice izomeri vrei tu, iar rigola este un cuvant de uz general, nu de specialitate, asa ca...rusinica...no offence (asta pentru ca am vazut ca te legi si de "englezisme", pe care, apropos, am ajuns sa le prefer in locul mult mai neaosului "hai, ba fraiere, sa vezi ceva, in p..a mea", nu esti de acord?) Cat despre idee, sunt de acord cu tine, insa poate am interpretat eu gresit ceva...Ai ridiculizat pe cineva, simtindu-te superior, sau ai invatat lectia pe alte cai? Astept raspuns!

Anonymous said...

sincer sa-ti spun, majoritatea exemplelor nu prea sunt la intamplare, dar nu neaparat punctuale. Le-am ales mai degraba din domenii fata de care am o oarecare afinitate, sau din subiecte pe care le-am discutat si cu care am fost lamurit.
in schimb, mea culpa in ceea ce priveste rigola. un fel de 'false friend' in miez de noapte. tinteam spre un termen mai mecanic, si dupa ce ma chinuisem sa gasesc un cont bifunctional care sa para intamplator... s-a strecurat rigola.
il voi inlocui cu 'ax cardanic', termen cu care am fost lamurit... ce-i drept nu prea dificil, dar dupa cum spuneam, din lipsa de interes nu mi-a captat atentia.
Iar partea cu ridiculizatul, nu sunt genul. Dar am gandit-o de prea multe ori ca sa nu ajung sa ma caiesc in momentul in care am simtit-o pe fata in directia mea.
Asa ca am adoptat pozitia de toleranta, recunoscandu-mi limitele in muuuulte domenii in comparatie cu cele putine in care totusi ma simt stapan pe situatie.
sper ca e ok raspunsul.

Anonymous said...

de admirat sinceritatea...tinem legatura. si thanks pentru raspuns.

Post a Comment